Hvor længe holder en lakforsegling?

Holdbarheden er betinget af en række faktorer som:

* Lakkens kvalitet og tilstand.
* Forseglingens kvalitet.
* Påføringsmåden.
* Kørselsbetingelser og miljøpåvirkninger

for blot at nævne de mest almindelige.

Lakkens kvalitet og tilstand, om lakken er ny eller gammel. Om lakken har klarlak som slutbehandling eller ej og om lakken er vedligeholdt eller ikke.

Forseglingens kvalitet.
Lakforsegling leveres fra mange producenter og nogle med mere eller mindre seriøse udsagn om kvalitet, egenskaber som holdbarhed m.v.
SONAX producerede de første lakforseglingsprodukter for mere end 60 år siden og har siden deltaget i utallige tests, hvor SONAX som regel har placeret sig i og omkring toppen. Også i det seneste år er der såvel i Danmark som i Tyskland opnået flere topplaceringer, der dokumenterer SONAX stærke placering i forhold til konkurrenterne. Sonax producerer forseglingprodukter såvel på olie som på vandbasis. Begge kategorier er vindere i forskellige tests.
Testresultaterne er som regel baseret på faktorer som holdbarheden, glans, let påføring m.v.

Påføringsmåden
Forudsætning for et optimalt resultat er at lakken er ren før påføringen af forseglingsproduktet. Derfor er det vigtigt at lakken renses i bund med LakRens eller Polish&Wax før der forsegles. Det er ikke mindst vigtigt, hvis man skifter fra et lakplejefabrikat til et andet, da indholdsstofferne ofte er vidt forskellige og kan påvirke resultatet negativt, hvis der ikke renses i bund først.
Det er afgørende at der benyttes polish eller lakrens for at sikre optimal renhed, farvedybde, glans og for at fjerne småridser, rester af gammel voks m.v.
Når der benyttes produkter som polish og lakrens, der indeholder rense/polermiddel, er det vigtigt at forbehandle ulakeret kunststof som spoilere, skærmkanter, og fenderlister med Xtreme KunststofGel for at undgå hvide afsætninger fra polituren.

Kørselsbetingelser
Kørsel i tæt trafikeret område eller landområde byder på vidt forskellige påvirkninger. Motorvejskørsel eller ej har ligeledes vidt forskellig konsekvens.
Forskellen på om der køres privat eller erhvervsmæssigt kan i almindelighed variere fra
5 - til 60-70.000 km om året. Forskellen er voldsom, målt på km er forskellen 1:14. Det betyder også at rengørings-/-vaskebehovet er 14 gange større.
Privat bilisten skeler måske ydermere til hvordan vejret er og om bilen overhovedet skal ud. Hvor imod erhvervsbilisten bare skal afsted næsten uanset forholdene.
For privatbilisten med 5-10.000 km pr. år og garage rækker en årlig behandling langt. Hvorimod erhvervsbilisten med 60-70.000 km må behandle 3-4 gange pr. år for at vandafvisningsevnen kan opretholdes.

Miljøpåvirkninger
Klimatiske forhold har væsentlig indflydelse på hvor hurtigt forseglingen nedbrydes.
I tørre perioder og hvis der overvejende køres på asfalteret vej er det specielt insekter der giver anledning til vask.
Om vinteren med våde veje og salt er vask hver eller hveranden uge ensbetydende med at lakken udsættes for påvirkninger fra vaskekemien.

Udover vejret er der en række andre forhold der har indflydelse. Parkeres bilen i nærheden af industri kan det resultere i forskellige former for nedfald, der "lander" på bilen. Med en motorvej, jernbane, lufthavn eller byggeplads som nabo har det også følger. Nedfald fra forbrændinganlæg, fjernvarme er ikke usædvanlig og der kan nævnes mange andre eksempler.
Endelig er der spørgsmålet om bilen står under tag eller ej. Er det ikke tilfældet er påvirkningerne intense døgnet rundt, forstærket af diverse vejrskift og øvrige forhold på stedet.

Påvirkningerne er derfor mange og forskellige. For privat bilen med 5 -10.000 km kørsel årlig, som måske tilmed står i garage, er lakforseglingen i almindelighed intakt efter et år. Hvor imod erhvervsbilen med de mange km. for længst trænger til ny behandling når et år er gået - som følge af omfattende påvirkninger og deraf følgende mange vask .
I alle tilfælde er lakforsegling en klar fordel da den skåner lakken i en periode. Det har klar indflydelse på glans og holdbarhed. Lakforseglingens holdbarhed er direkte afhængig af hvor meget der køres og derfor er holdbarheden forskellig fra bil til bil. Behovet for lakforseglinger pr. år er derfor et anliggende direkte afhængig af summen af de faktiske påvirkninger.

Lakforseglingens holdbarhed er let at kontrollere - den er effektiv sålænge regn/vand danner små fine perler, der "surfer af" når man kører. Når regnen flyder ud på lakken og danner en stor våd flade er forseglingens virkning borte. Så er det igen tid til ny forsegling med Xtreme Hybrid TechWax og helst lidt før, hvis man vil være på den sikre side.



Læs relateret FAQ..

Læs om produkt..