Krom, messing, kobber og rustfri stål m.v.

• Vedligeholdelse af krom, messing og kobber
Ny og vedligeholdt krom og øvrige metaller poleres med DeepGlossPolish og aftøres med ren klud - så er der renset, poleret og voksbeskyttet på een gang !


• Rensning af krom
• Til mat og let rustet krom og øvrige anløbne metaller: Poler med SONAX KROM & METALPASTA. Gentag til den ønskede finish opnås.
Når der forekommer rust på krom skyldes det, at kromlaget er slidt eller beskadiget så der kan trænge vand/fugt ned til det underliggende jern/stål materiale som så danner rust. I denne situation kan man ved regelmæssig behandling med SONAX KROM & METALPASTA holde overfladerust i ave.

• TIP: Ved grundresning af hårdt anløbet messing, kobber og rustfristål.
I situationer hvor man skal rense og polere gammel messing, kobber og rustfristål, der er meget anløbet kan man skyde en genvej: Xtreme FælgRens syrefri benyttes som første trin: d.v.s sprayes på. Efter 3-5 min. skifter skummet farve og opløser anløbningen/iltningen. Det er vigtigt at FælgRens ikke tørrer ind – man kan om nødv. påfører yderligere væske for at forlænge processen. Afskyl til sidst eller aftør med våd klud, gentag om nødvendigt. Når metallet er helt rent, fri for iltning også i kroge og kanter er det væsentlig lettere som sidste trin at polere til top finish med SONAX KROM & METALPASTA.

• Om forkromning
Selve forkromningsprocessen består af rensning/polering af jern/stål/messing, påføring af et tyndt lag kobber, der efterfølgende påføres et lag crom. Påføringen af kobber- og det efterfølgende cromlag foregår i en galvanisk proces. Til sidst poleres cromlaget til højglans som afslutning på processen.
Forkromningens holdbarhed bestemmes af dels renheden og kvaliteten af det underliggende materiale (jern/stål bedst nmessing) dels tykkelsen af kobber- og cromlaget.
Der er meget stor forskel på forkromnings holdbarhed og det er selvfølgelig som med alt andet, et spørgsmål om hvad det må koste. På biler, fra kvalitetsbevidste fabrikker, ser man eksempler på at forkromning kan holde i mange mange år.
På cykler ser man tit eksempler på det modsatte - rusten slår igennem allerede efter kort tid. Desværre er det svært på forhånd at se, kvaliteten d.v.s. hvilken holdbarhed forkromningen har!
Går der først rigtig hul på cromlaget, vil rusten blive ved med at komme. Specielt vinterperioden er hård og kræver løbende behandling, for at rusten ikke tager overhånd. Når der først er hul på forkromningen, er der kun een ting at gøre, det er at udskifte, eller få den pågældende del forkromet igen.
Der er derfor god grund til at vedligeholde krom mens tid er.



Læs om produkt..