Gør det godt...

Manuel bilvask.
Bilvask er den mest almindelige og nødvendige form for bilpleje, for hvis ikke karosseriet holdes rent får det hurtigt konsekvenser.
Behovet for vask kan variere fra 1 - til flere uger afhængig af en række faktorer som: lakkens kvalitet og tilstand. Hvor meget der køres, om bilen står i garage eller under åben himmel. Klimatiske forhold og miljøpåvirkninger som sand, salt, støv, nedfald fra træer, planter, insekter og dyr . Forurenende industri i området , jernbane, vejforhold o.s.v.
Ved at vaske efter behov og med en god standard kan bilens ydre holdes pæn gennem mange år - modsat kan selv den bedste lak forfalde relativt hurtigt.
Gør-det-selv bilvask bør såvidt muligt foretages ved ikke for høj temperatur - for at undgå hurtig fordampning - aldrig i direkte sol, bedst under tag - eller i det mindste i skygge.
Også måden der vaskes på har stor indflydelse på resultatet. Vigtig er at der bruges rigeligt vand, så først og fremmest løst snavs og sand skylles af uden at ridse. Ligeledes er det vigtigt at insektrester o.l får tid til at opblødes/opløses uden for kraftig påvirkning fra børste eller svamp.
En god vask kan opdeles i følgende trin:
0. Påfør om nødv. FælgRens og InsektFjerner - rengør om nødvendigt forruden med RudeRens - du behøver ikke at aftørre grundigt - det klares jo ved den efterfølgende afskylning og aftørring med vaskeskind!
1. Afskyl støv, løs snavs, sand og opblød resterende insekttrester o.l. Brug rigelig mængde vand og om mmuligt hård vandstråle. Husk også at skylle
dørkarme og paneler, der som regel samler meget snavs.
2. Bland shampoo-blandingen i en spand, bedst med lunkent vand, påfør blandingen med en blød, ren svamp.
3. Afskyl efterfølgende med en rigelig mængde vand - hård vandstråle.
Afvask fælge, skærmkanter og paneler.
4. Kontroler vaskeresultatet - specielt fremad vendte flader,
ruder, lygter o.l - paneler og skærmkanter, der er mest udsatte.
Indsæb om nødvendigt igen med shampoo-blanding på snavsede steder og afskyl.
5. Aftør med vaskeskind og slut med Microfiberklud på glas, crom o.l. så der ikke efterlades vanddråber, der indtørrer og efterlader kalkpletter ! Husk at åbne dører og aftørre karme, gummipakninger m.v..
Ved afskylning og indsæbning begyndes først med taget, herefter forrude - fronthjælm - bagrude, m.v. Efterfølgende skærme, dørruder/døre, paneler o.s.v. Med denne rækkefølge opblødes de efterfølgende karosseriflader når vandet løb ned. Det sparer vand og tid og effektiviserer resultatet.

Vær opmærksom på at lokale krav om bortledning af spildevand skal opfyldes.
Benyt Vaskebørste med vandgennemløb eller en god svamp for bedste resultat. Skyl hyppigt svamp og vaskeskind i en spand vand under arbejdet så sand og snavs frigøres.