Ny lak til Mercedes.

”Nano-lak” - baseret på bl.a. mikroskopiske keramikpartikler, afløser den traditionelle dæklak, som det afsluttende lag i lakeringsprocessen.
Det specielle ved denne nyhed er at keramikpartiklerne forstærker lakoverfladen så den bliver mere robust over for ydre påvirkninger. Omfattende tests i laboratorie-autovaskeanlæg har man bevist at keramikpartiklerne gør lakken 3 gange så modstandsdygtig over for ridser og stenslag sammelignet med traditionel lak. Den nye lak har tilmed 40% kraftigere glans i flg. Mercedes Benz.

Billak er blevet forbedret mange gange - i takt med udviklingen. For få år siden var det kun metalliclak, der fik et afsluttende lag klarlak for at give glans og holdbarhed. Ensfarvet lak uden metaleffekt, såkaldt unilak, fik ikke denne klarlakbehandling. Det ses, når man polerer denne type lak, ved at klud eller polerskive får samme farve som lakken. Det er den døde lakoverfalde med falmet farvepigment, der polers af inden lakken igen får den oprindelige farvedybde.
Efter 1995 slutbehandler næsten alle bilproducenter også unilakkerne med klarlak.

Begrebet nanoteknologi kommer fra det græske ord ”nanos” som betyder ”dværg”. Inden for videnskaben står begrebet Nano for en milliarde del af en meter – svarende til en milliontedel af en millimeter, så det er støvfine keramikpartikler der iblandes klarlakken, hvori de ”svæver frit rundt” til lakken sprøjtes på. Først når lakken begynder at størkne, falder partiklerne på plads og danner et keramisk net, der øger slidstyrke og glans.
Mercedes Benz anvender allerede nu den nye laktype på MAYBACHén, topmodellen i produktionsprogrammet. I løbet af 2004 lakeres også Mercedes modelserierne E-, S-, CK-, SL- og SLK efter den nye metode.

Allerede under udviklingsprocessen har Mercedes Benz taget højde for at den nye laktype også kræver nye utraditionelle plejeprodukter. Derfor blev SONAX af Mercedes Benz opfordret til at udvikle en speciel polish til nanolak. Det betød at man skulle gå helt ny veje for at tilpasse sig nanoteknologien. SONAX tog udfordringen op og har fået godkendt resultatet - et nyt polermiddel, der i første række er til intern brug i Mercedes Benz organisationen. Udviklingen har krævet investering i nye teknologi og masser af forskningstimer hos Sonax, men det betragtes som en investering i fremtiden og betyder at Sonax er vel forberedt til at gå ind på dette nye område når forbrugerne efterspørger plejeprodukter til laktyper af denne kategori.
[]