At være eller ikke at være...

Da Motor i nr. 9-09 testede fælgrens, lagde man ikke særlig vægt på hvad syrefri egentlig betyder i den forbindelse. I mellemtiden har et medlem konstateret skade på sine fælge efter brugen af det syreholdige Turtel produkt: Motor nr.11-09. s.77.
Situationen falder i tråd med at SONAX kun markedsfører syrefri FælgRens til regelmæssig rengøring af fælge. Når der testes fælgrens i bl.a. Tyskland indgår korrosion som en væsentlig vurderingsfaktor næsten generelt.
Læs mere om hvorfor syrefri fælgrens er det rette valg til regelmæssig pleje af fælge i følgende tyske test
23.10.2006 / Aus AUTO ZEITUNG 1/2004
Gefährliche Säuren
Interessant und erfreulich ist, dass die Gesamtsieger Sonax Xtreme und Wack P21 S Power Gel frei von aggressiven Säuren sind. Moderne Rezepturen mit einem Cocktail aus Tensiden, Phosphaten und Aromaten sowie reinigungsunterstützenden Korrosions- inhibitoren leisten hier ganze Arbeit und sorgen zusätzlich dank eines neutralen pH-Werts für gute Umweltverträglichkeit. Doch das hat sich leider noch nicht bei allen Herstellern herumgesprochen. Den Produkten von Aral, Autosol und Einszett sind sogar bis zu 25 Prozent Phosphor- und Salzsäuren beigemischt. Damit sollen nach nur kurzer Einwirkzeit auch hartnäckiger Winterdreck, Öl und Bremsstaub abgelöst werden können. Der Nachteil: Solche chemischen Keulen greifen das Material an. Verchromte Schrauben werden blind, Radmuttern korrodieren, werden unansehnlich und lassen sich schwer lösen. Lässt man solche sauren Reiniger zu lange einwirken, dann kriechen sie sogar unter den Schutzlack und greifen die Alu-Legierung direkt an.

"Uddybning af artiklen"
Farlige syrere:
Begge vindere, Sonax Xtreme und Wack P21 S Power Gel, er fri for aggressiv syre og eksempler på at moderne fælgrens recepter er en cocktail af tensider, fosfater og aromater såvel som rengøringssupplerende korrosionshibitorer, der sørger for grundig rengøring ved neutral pH-værdi og miljøforenlighed. Desværre er det endnu ikke „god latin“ hos alle fælgrensproducenter. Produkterne fra Aral, Autosol og EinZett indeholder op til 25% fosfor og saltsyre. Dermed vil efter kort påvirkningstid selv hårdnakket vintersnavs, olie og bremsestøv være opløst. Ulempen ved sådanne kemiske „supper“ er at de angriber materialet. Forkromede bolte bliver matte, hjulbolte ruster, bliver grimme og svære at løsne. Hvis sådanne sure rengøringsmidler virke for længe, kryber de under beskyttelseslakken og angriber aluminiumslegeringen direkte.

 

læs mere om produktet

 

Se tyske test hvor korrosion indgår som væsentlig