Bilens apotek af Carl Buus

Vi har haft besøg af Carl Buus, tidligere motorredaktør på Morgenavisen Jyllands-Posten. Nu fylder han bl.a. sit otium ud som redaktør på sit klubblad - KDAK Classic. I den anledning har han besøgt os og skrevet en artikel om bilpleje før og nu. Den følger her:

BILENS APOTEK
Af CARL BUUS
Mange af os husker nemt 30-40 år tilbage, og skal vi lige have genopfrisket midlerne til bilens kosmetik, er de nemt overset. Hylden rummede sjældent mere end en dåse lakrens, en flydende voks af den type, der skulle gnubbes uendeligt plus en tube Slipol. Læderfedt selvfølgelig, når der var læder i bilen, men ellers ikke meget.
I dag er udvalget enormt, kemien har overtaget produkterne, og der er noget for alle og noget til det hele. Et godt eksempel på en produktserie, der har overtaget en god del af markedet, er Sonax, der startede i Danmark for godt 25 år siden med Finn Jensen ved roret. Hovedfirmaet Sonax startede i Tyskland for over 60 år siden med produkter til avanceret bilpleje, der ses over hele Europa - godt og vel.
KDAK Classic var for nylig på besøg i Sonax’s danske hovedkvarter på Strandpromenaden 6A, Horsens, hvor vi fik en snak med Finn Jensen om nyt og gammelt, og hvad der rører sig i en tid, hvor der er al mulig grund til at sætte vedligeholdelsen - også den kosmetiske - højt på listen.
Er der så nyheder, som vi kan glæde os over og som kan lette arbejdet og udgøre en endnu bedre beskyttelse af bilens overflader? Her er Finn Jensen ikke i tvivl. ”Tag f.eks. fælgrens til alufælge. Før har man siddet med tandbørsten og renset og poleret for at komme ud i alle krogene. I dag lader man en god fælgrens selv klare arbejdet. Det ordner den på et kvarters tid. Gælder det læderindtræk, er der et skumprodukt, der på en halv snes minutter opløser gammelt fedt og snav på
læderoverfladen og efter en aftørring efterlader læderet rent og brugsklart. Og sådan findes der flere muligheder.”
Men generelt er det, at selv de mest avancerede produkter kræver en vis indsats af brugeren for at opnå det bedste resultat. Det vigtigste for ejeren af den klassiske bil er dog en grundig viden om, hvad man især skal hæfte sig ved. Gamle, garvede veteranfolk er sjældent i tvivl om, hvordan det gøres. Anderledes er det med nye ejere af klassikere, der oftest skal samle en del erfaring og lære, at man uanset produkter ikke kan springe over, hvor gærdet er lavest. Her kan man hente god hjælp, viden og detaljeret information ved at går ind på Sonax’s hjemmeside www.Sonax.dk, kigge på de enkelte produkter og her finde nyttige tekniske oplysninger.
Finn Jensen er ikke i tvivl om, at hele prospektet af ny viden og hele den kemiske udvikling af plejemidlerne er lidt af en gave til klassikerfolket. ”Jeg tænker på de mange timer og de ømme rygge, før den gamle var forårsklar sammenlignet med i dag, hvor alt takket være udviklingen er blevet så meget lettere. Nanoteknologien er et vigtigt gennembrud, og holder man sig til de bedste produkter - de kan både hedde Sonax og meget andet - kan man i dag vedligeholde sin bil på en langt mere effektiv måde end nogensinde før”, slutter Finn Jensen.